Jegyzetek

Jegyzetek
.

2008. június 14., szombat

Politológia - A liberális paradigmaváltás a magyar politikai gondolkodásban

A liberális paradigmaváltás a magyar politikai gondolkodásban

Az 1800-as évek elejére a magyar politikában a politikai erők olyan polarizációja jön létre, amely a politikai erőket cselekvésképtelenné teszi. Patthelyzet.

A zsákutcából való kilépés útkeresése.

A problémák megoldásának elmélete-

1. ugyanazon a paradigmán belül: az ugyanabból még többet elmélete - Kölcsönös sérelmi politika.

a.) Mo függetlenségének megnyirbálása, annak érdekében, hogy a barbár magyarokat az uralkodóház civilizálhassa

b.) válasz még nagyobb ellenállás: klasszikus rendi reakció az alkotmányvédelem- nemzeti egységfrontot kovácsol az osztrák politikával szemben. Ez egy hamis egység, mert eltereli a figyelmet a fejlődésbeli torzulásokról és az álláspontokat a szélsőségek felé tereli.

c.) Ebben a korszakban a magyar politikai gondolkodás sokszínűsége ellaposodik. A szellemi elit (Kazinczy, Berzsenyi, Dessevffy kivonulnak a politikából, a politikán kívüli cselekvési lehetőségeket keresnek. Programjuk morális és kulturális. A magyar nyelv és kultúra megújítása.

d.) A korszak tipikus vitái: Mi a fontosabb a nemzeti kultúra, vagy az európai, a nemzeti tudat, vagy a kozmopolitizmus, mihez kötődik a kultúra országhoz, vagy nyelvhez. Kazinczy válasza: az igazság, a jó a bölcs minden nyelven közös. Tehát nacionalizmus és kozmopolitzmus is kell.)

e.) A korszak gondolkodásának problémamegfogalmazása hibás: Haza, vagy haladás.

Haza: a vélt nemzeti érdek a függetlenség védelme, amelynek programja a Béccsel szembeni alkotmányvédelem.

A haladás: a függetlenség feladása árán a bécsi civilizációs program elfogadása, ami sokak szemében a magyarság feladásával egyenlő.

Bereviczy Gergely, az aulikus nemesség képviselője aki pl. a haladást választaná és a zsákutcából kivezető utat egy erőskezű diktátorban véli megtalálni. E gondolkodásmódnak egyébként nincs komoly bázisa.

II. Kilépés a használhatatlanná vált paradigmából

1820-as évektől liberális paradigmaváltás. Kezdete egy könyvhöz, Széchenyi Hiteléhez köthető.

Miért korszakalkotó mű?

Nincs túl sok művészi meggyőző ereje

Széteső szerkezetű

Az általa javasolt megoldások tartalmi szempontból már korábban is felvetődtek

a Hitel a paradigmaváltás kiindulás pontjává kérdésfeltevése miatt válhatott, amiatt hogy olyan módszertani alapkérdést ragadott meg, amit más gondolkodóknak nem sikerült.

Ez az kialakult helyzetre vonatkozó ok-okozatiság helyes felismerésében nyilvánult meg.

a társadalmi tények és következmények helyes sorrendbe állítása miatt válhatott a liberális paradigmaváltás kiindulási pontjává. Az általa javasolt induktív elemzési módszer egészéből az következett, hogy konkrét javaslatokkal álhatott elő

A-B pontok közötti reláció felismerése, ok és okozat helyes sorrendbe állítása.

Pl. Magyarország elmaradottságának oka és következménye: az elmaradottság oka nem a geográfiai helyzet, mint ezt a kortársak gyakorta hangoztatták, hanem az infrastruktúra hiánya.

Az elmaradottság oka nem az osztrák vámpolitika, hanem a hitellehetőségek hiánya

A helyzet megoldása nem sérelmi politikaként, hanem a fejlődés előmozdításának problémájaként

a.) előítélet és ideológiamentesen jelenik meg.

b.) Áldozatkészség helyett érdekre hivatkozik

e.) Értékracionális gondolkodás helyett az érdekracionális gondolkodást szorgalmazza

c.) Kulturális munka helyett a gazdaság fejlesztésének szükségességére

d.) Sérelempolitika helyett reformpolitikáról beszél

e.) Kormányellensség helyett konszenzusorientált.

Játékelmélet: a közös nyereség játszmája (egymás rovására történő poilitizálás helyett)

Haza, vagy haladás --------------Haza és haladás

Kilépés a használhatatlan paradigmából, a patthelyzetből

4. A liberális tematika

1. Nemzetté válás: Magyarország és a birodalom

2. Polgárosodás

3. Politikai berendezkedés: a nép a szuverén=népképviseleti parlament+politikai szabadságjogok. Ez a privilégiumok eltörlését is jelenti egyben, tehát ÁP jogegyenlőség.

4. Emberi jogok_ Mo-n nem válik a politikai kommunikáció lényeges topicjává.

1. Magyarország és a birodalom

A magyar pol. gond. központi témája.

Alapja, hogy az ország közjogi helyzetét két egymásnak ellentmodó elem határozza meg.

A Pragmatica Sanctió, amely szerint MO a birodalom örökös része

és az 1799. X. tv., amely önálló államisággal alkotmánnyal bíró országnak tekinti

A kérdés tehát,

a.) hogy van-e független magyar állam (önálló-független)

b.) Ki a szuverén? Ki a hatalom birtokosa

A liberális válasz: a népszuverenitás elve és a nemzeti önrendelkezés elve

· A nemzet pedig, amely rendelkezik saját magáról az a politikai értelemben megszervezett civil társadalom, azaz az állampolgárok közössége.

· A lib felfogás szerint a nemzet politikai kategória és nem szociológiai.

· Azok tartoznak egy nemzetbe, akik az állam polgárai.

· A nemzet a szuvernitást bejelentő társadalom politikai formája

· Magyarország azonban egy nagyobb birodalom része.

Tehát akkor a birodalom összes lakója alkotja a nemzetet, avagy 1 nemzet alkot egy államot???

Habsburg nemzet-osztrák nemzet-magyar nemzet

ÁLLAMNEMZET - az állam alkotja a nemzetet - az állampolgári jogok birtokosai a nemzet tagjai

NEMZETÁLLAM - 1 nemzet alkot államot -A dinasztikus/feudális elv - közös kultúra, az azt formáló múlt és hagyomány

(Hogyan rendelhető hozzá a liberális államfogalomhoz a kulturális nemzet????)

A liberálisok: a szuverenitás letéteményese nem a dinasztia, hanem a nemzet. a társadalmat politikai közösséggé, nemzetté kell tenni, önrendelkezését érvényesíteni Bécs felé.

A kulturális és politikai nemzetfogalom összekapcsolását mégis elvégzik és ennek oka Magyarország soknemzetiségű jellegében rejlik.

A magyar liberálisok nacionalizmusa KETTŐS ARCULATÚ NACIONALIZMUS

BEFELÉ-ÁLLAMNEMZET lehetnek igazán liberálisak

KIFELÉ-NEMZETÁLLAM Béccsel szemben azt kell hangoztatni, hogy MO lakói a magyarok

A magyar liberalizmus e nacionalizmusa a lehetséges politikai válasz volt.

Olyan embereket is bevont a reformmozgalom táborába, akiket a liberális elvek önmagában nem mozgósítottak volna.

2. Polgárosodás

A cél mindenkinél ua., de eltérő annak megítélése, hogy mi a szükséges, mi a véghezvihető.

A cél a modernizáció, a gazdaságilag hatékony ország.

Ideologikus értékelések: a gaz másik, aki meg akarja rontani a hazát.

De ez a konzervatívoknál csak a hatékonyság növelésének kérdése, épp a rendszer megőrzése érdekében, míg a liberálisoknál a rendszer lecserélése, paradigmaváltás, épp a hatékonyság növelésének a záloga.

Társadalmi reformszerep modellek a korszakban

1. Széchenyi - a gazdasági átalakuláson a hangsúly

Előbb a polgárosodás, előbb legyünk gazdaggá, erőssé aztán jöhet a szabadság

Reformokat akaró, de politikai ellenzékiséget nem vállaló

SZ- a tervszerű reformok útja az arisztokrácia vezetésével-józan kalkuláció-sakk

Megtervezehető a legkevésbé költséges, legkisebb véráldozatokkal járó út-

2. Kossuth - politikai út

Neki olyan szabadság nem kell, amelynek ára szabadság elvesztése.

K- politikai út—A politika a lehetőségek művészete / a polgárosodás feltételrendszerét itt és most, ezekkel a politikai csoportokkal kell megteremteni . Érdekegyesítés. (Pl. lemondás a zsidók emancipációjáról.)

3. Eötvös- politológus út (tudományos, értelmiségi megközelítés) a modor kérdésében K-tal halad- Centralisták „doktrnérek” 7 bölcs- Szalay/Trefort/Kemény/Irinyi/Lukács Móricz, Csengery Antal

Centralisták- nemazért, mert Széchenyi és Kossuth között ők képviselték a középutat, hanem mert a centralizáció hívei.

A vármegye abnormális, csak a szituáció szülte, hogy az ellenállás fellegvára - polgári strukturális reform TVH-önkormányzatok/brói, közig. szakértelem.

Elméleti tételeket állítottak szembe politikai tényekkel és erőkkel -tényleg doktrínérek. Könyörtelen elméleti következetesség

E: A reform Az Európához való felzárkózás csak az osztrákokkal közösen történhet. Az államszövetség fenntartása reálpolitikai érdek.

A probléma a birodalom szerkezetének átalakításával oldható meg. A dinasztikus összetartó erő helyett nemzeti önrendelkezés alapján kell újraszervezni. Szuverén nemzetek társulása. Felelős, önálló kormányokkal rendelkező politikai nemzetek szövetsége.

Ezzel a szövetség tényét meggyőződéssé kell változtatni.

E-gyökeres, szisztematikus /de a társadalom nem sakktábla

Kossuth-ot a vármegyepolitikája miatt ítélik el.

4. Konzervatívok -anacionális logika. _dinasztikus elv

A konzervatív gondolkodásmódban az állam a társadalom fölött áll. Számukra az államot annak intézményei jelenítik meg. (a dinasztia, a rendek, a törvények. A konzervatív logikába nem fér bele, hogy a társadalom, a nemzet a szuverenitás birtokosa.

5. Ifjú konzervatívok

Az 1830-as évek végére a konzervatívok egy része azonban ráébredt, hogy a reformmozgalom visszaszortása tartósan nem lesz lehetséges. Ez a tábor , a fontolva haladók tábora arra törekedett, hogy a minimális reformok támogatásával megőrizze politikai pozícióit.


Lássuk, hogy a konkrét politikai vitákban hogyan polemizáltak egymással!

Széchenyi a Hitelben tehát a hiteltörvény meghonosításának szükségessége mellett érvelt,

amit a konzervatív Dessewfy József az ősi viszonyok felforgatásának titulált és ebben igaza is volt, amennyiben a hitel feltétele a földbirtok adásvételi forgalomba kerülésének biztosítása, tehát az ősiség eltörlése volt.

Az irányzatok harcának megértéséhez ismerni kell a reformkori politika működését.

A reformkori politika bázisa a megye.

Elvileg a megyékben kell nyerni ahhoz, hogy meglegyen az országgyűlési többség.

Kossuth felismerte, hogy a dolog fordítva is működhet.

A közvéleményt a sajtóval is lehet befolyásolni.

Kossuth

Széchenyihez képest radikálisabb megoldást hírdetett Kossuth a Pesti Hírlap hasábjain.

A küzdelmekben egy új politikai fegyver hatékonyságát, a politikai nyilvánosság erejét tesztelte.

Programja a nemzeti önállóság (ekkor még nem függetlenség) és a megyerendszer polgári önkormányzatokká szervezése volt. ---municipalisták.

Széchenyi ítélete

szerint a PH nem más csak „modor és taktika”,

bűn amennyiben a forradalom rémét idézi fel.

(De ekkorra (40-es évek vitáiban) Széchenyi már elszigetelődött a liberális táboron belül.

Az ellenzék a Hitelt szárnyra kapta, átértelmezte, úgy radikalizálta, ahogy Sz. soha nem akarta volna.

A konzervatívok csábítják de nem megy át táborukba.

Amikor 1840-ben Széchenyit a legnagyobb magyarnak nevezi, már tudta, hogy nyert.

Múzeumba tette, már a múlté, mindanyjiunk emlékműve, akire lehet hivatkozni, már nincs ereje korrigálni a róla alkotott ítéleteket.

A gróf a történelmi arcképcsarnokba került.

Jó volt, szerepe pozitív volt, de már eszméi túlhaladottak.

A modor-vita

Kossuth sikere Sz szemében iszonyú jövőt sejtetett a rendi politika és a tömegpolitika találkozását.

Ekkor írja meg a KELET NÉPÉT, a melyben a PESTI HÍRLAP modorát kifogásolja.

Nem az elve, csak a modora ellen támad, mert az a forradalom útja.

A közvélemény úgy vélte a gróf saját gyermeke ellen támadt

Wesselényi:

Sz-nek a nemzet érdekében kötelessége a Pesti Hírlapot támogatnia

konzervatívok:

mostmár szeretne fékezni, de nem tud

Eötvös:

Tudomásul kellene vennie, hogy egymaga nem tudja kormányozni a felbolydult politikai életet

· A nemzetek újjászületése nem történhet rendetlenség nélkül

· -kell a szenvedély a politikai harchoz

Vörösmarty:

Sz élő emberekkel akar sakkjátékot játszani

Széchenyi:

Ő akkor tüzelte a katlant, amikor a nemzet aludt, de K már a röpülő hajó katlanjába hányja a szelet, akkor, amikor megfontolt vezetésre lenne szükség.

A nemzet éretlen, gyermekkorban van, amikor az érzelem és nem az értelem vezeti.

A tömegek bevonásával a reformok céljai elferdülnek.

Széchenyi a mechanikát képviseli (mozdony/kazán)

-Kossuth az alkímia, de vajon nem válik e a tömegek rabjává????

A külsős Dessewfy Aurél ragadja meg a lényeget:

más-más elvek szerint kezelik a közvéleményt.

Sz sohasem volt híve az alulról felfelé agitáló politikának.

Kossuth a cél érdekében az alulról jövő indulatokat is kész felhasználni, hiszi, hogy ezek egy jó cél érdekében működve megnemesíthetők

A liberalizmus és a demokratikus liberalizmus vitája

A tömegek politikai szerepe

1842- vita a nemzeti kérdésről

Véleményük nem a végcélban tért el: mindketten azt kívánták hogy a a hon lakosai váljanak magyar nemzetté.

A különbség a megoldás módozataiban volt.

Sz: Mi lesz ha MO nemzetei is megindulnak a nemzetté válás útján ??? Nem hiszi hogy a liberális nemzetiségi politika eredményeként a soknemzetiségű Magyarországból egységes politikai nemzet válhat. Ezt automatikusan egy helyes liberális politika nem képes megoldani.

K: Hitt a politika, az alulról jövő kezdeményezés, az önkormányzatiság erejében. Meg kell hagyni a nemzetiségiekenek az anyanyelvüket, csak a közügyekben legyen kötelező a magyar nyelv használata.

Széchenyi itt akarta kimutatni K politikájának irreális voltát, de csak mégjobban elszigetelődött

Nincsenek megjegyzések: